Huisregels

Huisregels Gastouderopvang 't Speelmaatje

Naam gastouder: Sabrina Jansen
LRKP nummer: 136184261.

Handtekening gastouder:
Datum: 01-01-2017

Deze huisregels gelden bovenop de overeenkomst van opdracht tussen ouders/verzorgers (hierna vraagouders) en gastouder, welke door beide partijen ondertekend is. Alle vraagouders dienen van deze huisregels op de hoogte te zijn. Als er wijzigingen in de huisregels worden doorgevoerd, krijgt u hierover bericht.

  1. Openingstijden
    Gastouderopvang 't Speelmaatje is geopend van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 19:00 uur. Overige dagen en tijden kunnen in overleg besproken worden.
    De opvang dagen en tijden worden minimaal twee weken van te voren bekend gemaakt aan de gastouder.

  2. Tarieven
    Gastouderopvang 't Speelmaatje hanteert een uurtarief van € 5,00 per kind/ per uur. Dit is inclusief brood - beleg - fruit - tussendoortje (varieert van: koekje, creamcracker, craquotte, rijstwafel, soepstengel, rozijntjes, komkommer, cherrytomaat, paprika) - drinken ( water, limonadesiroop, sap en melk) - beddengoed – slabbetjes.

    Binnen de hierboven genoemde openingstijden, reken ik het reguliere tarief. Mijn reguliere uurtarief is in 2016/2017 € 5,00 per kind per uur. Voor weekend opvang geld op zaterdag een tarief van 130% en zondag 145%. De gastouder mag jaarlijks het uurtarief verhogen, hiervoor wordt u 3 maanden van te voren op de hoogte gesteld, zodat u dit tijdig aan kan geven bij de belastingdienst.

    Naast het uurtarief van de gastouder betalen de vraagouders bureaukosten aan het gastouderbureau, zoals vastgelegd is in de Wet Kinderopvang. Wij zijn ingeschreven in het LRKP en hierdoor ontvangt u in de meeste gevallen kinderopvangtoeslag.

  3. Opvang:
    U reserveert vaste dagen en tijden bij gastouderopvang 't Speelmaatje. Bij minder afname worden deze gereserveerde tijden wel in rekening gebracht.
    Voorbeeld: U heeft 1 dag per week vaste opvang nodig voor bijv. 10 uur. U bent echter een keer eerder vrij of plant op het laatste moment een vrije dag in. Er wordt dan toch 10 uur in rekening gebracht.
    Er geldt een proeftijd van 1 maand, waarin u er voor kunt kiezen niet langer gebruik te maken van de opvang. Hierna is de opzegtermijn 1 kalendermaand. Opzeggen gebeurt schriftelijk.

  4. Halen en brengen:
    Mocht het voorkomen dat u het niet redt om op tijd te zijn door file of een vergadering, laat het even weten, dan is het in de meeste gevallen geen probleem.
    Indien uw kind door iemand anders gehaald wordt, dient u dit van te voren door te geven. Indien wij deze persoon nog niet kennen, dient deze persoon zich aan de voordeur te legitimeren. Als het niet van te voren is doorgegeven wordt er altijd eerst contact met u opgenomen voordat uw kind meegegeven wordt.
    Het kan soms even duren voor ik open doe omdat ik bijvoorbeeld net een luier aan het verschonen ben of een kindje van/naar bed haal/breng. Wacht rustig even bij de deur (of kijk even naar binnen) en bel of klop eventueel nogmaals aan, misschien dat ik het de eerste keer niet heb gehoord.

  5. Vakanties en vrije dagen:
    Gastouderopvang 't Speelmaatje geeft vakantie(s) minimaal 2 maanden van te voren aan u door. Verlofdagen minimaal 3 weken van te voren. In geval van verlof vanwege een uitzonderlijke reden op korter termijn (huwelijk/overlijden/bezoek specialist), wordt dit direct overlegd met de vraagouders.
    Bij vakanties en vrije dagen van de gastouder worden de opvangkosten niet doorberekend.

    Graag horen wij minimaal 2 maanden van te voren wanneer u uw vakantie plant i.v.m. de (kind)planning en eventuele flexibele opvang. In geval van vakantie van de vraagouder worden de vaste contracturen doorberekend.

  6. Uw kind is ziek of wordt ziek tijdens de opvang:
    Als een kind koorts heeft hoger dan 38 graden (of zich duidelijk niet lekker voelt maar geen koorts heeft), wordt er contact met u opgenomen en overlegt over de opvang. Als de groepsbezetting het toelaat en uw kind zich goed genoeg voelt, is het mogelijk om de opvang door te laten lopen. Als uw kind zich duidelijk niet goed voelt of als er sprake is van besmettingsgevaar, zal uw kind wel opgehaald moeten worden.
    Een ziek kind wordt niet op bed gelegd i.v.m. koortsstuipen die levensgevaarlijk zijn. Wel is er de mogelijkheid om het kind beneden te laten rusten op de bank of in een campingbedje, zodat ik het in de gaten kan houden. In principe dient de gastouder geen medicatie toe. Indien medicatie bij uw kind noodzakelijk is, dient u als ouder altijd een formulier in te vullen waarbij u zelf de verantwoordelijkheid blijft dragen.
    Kan uw kind een dag niet komen wegens ziekte dan dient u dit aan ons door te geven. Bij ziekte wordt alleen de eerste ziektedag doorberekend.

    Onder ziekte wordt verstaan:

    -Meer dan 38 graden koorts

    -Besmettelijke ziektes

    -Diarree

    -Overgeven

    -Huiduitslag/krentenbaard

    In geval van bovenstaande moet er vooraf altijd overlegd worden met de gastouder of dat het kind die dag naar de opvang kan komen. Dit in verband met besmettingsgevaar van de andere kinderen. Overleg vindt altijd plaats via de telefoon of whattsapp.

    Ben ik of één van mijn kinderen ziek (besmettelijke ziekte, hoge koorts, erge griep), zal ik zo snel mogelijk contact met u opzoeken omdat ik dan niet in staat ben om kinderen op te vangen. U betaald dan niet voor de gereserveerde contracturen.

  7. Hygiëne en veiligheid:
    - Jaarlijks vindt er een risico-inventaris plaats vanuit het gastouderbureau, waarbij gelet wordt op de veiligheid in en rondom de opvanglocatie. De risico-inventarisatie is op de locatie aanwezig om in te zien.
    – Omdat er jonge kinderen rond kruipen en er op de grond gespeeld wordt is het hygiënischer dat er in huis niet op vieze schoenen wordt gelopen. Uw kind kan bij aankomst de schoenen uittrekken en op slofjes ( zelf meegeven) of op sokken/blote voeten lopen. Vraagouders hoeven bij halen/brengen de schoenen niet uit te trekken, tenzij ze nat of vies zijn.
    - Ieder kind slaapt in een schoon bed, met schoon beddengoed. Na het slapen wordt het bedje verschoont zodat ook het volgende kind in een schoon en fris bed slaapt. Zoveel mogelijk hebben ze een vast bedje.
    - Eetstoelen worden na iedere maaltijd schoon gemaakt
    - Het hele huis is voorzien van veiligheidstoepassingen zoals stopcontactbeveiliging,
    - Na ieder toiletgebruik wordt deze grondig schoongemaakt. Dit geldt ook als een kind op het potje is geweest.
    - Voordat wij aan tafel gaan worden eerst de handen gewassen. Handen wassen doen wij ook na elke toiletbezoek.

  8. Contact met vraagouders:
    Dagelijks vindt er tijdens het brengen en halen van uw kind een overdracht van informatie plaats. Indien gewenst, wordt er voor kinderen een schriftje/dagboekje bijgehouden met de belevenissen van de dag en de slaap – en eettijden. Indien u een gesprekje wilt met mij om even uitgebreider over uw kind te praten, dan kunt u dit bij mij aangeven en plannen we een afspraak zodat het niet ten koste gaat van de kinderen. Elk jaar is er ook de mogelijkheid om een uitgebreid kindgesprek aan te vragen waarin we het kunnen hebben over de ontwikkeling van uw kind. Gedurende de opvang staat het altijd vrij even te bellen of Whatsappen om te vragen hoe het met uw kind gaat.

  9. Wat brengt u mee:
    Doe uw kind gemakkelijke kleding aan, die ook vies mag worden in verband met knoeien, knutselen of buiten spelen (regenkleding op regenachtige dagen is gewenst).

    * Reserve kleding (afgestemd op seizoen)
    * Voorraad luiers
    * Luierdoekjes
    * Crèmepjes, zalfjes etc. (bv. Sudocrème)
    * Flesvoeding in een doseertorentje of -bakje(voorzien van naam/datum)
    * Fles en/of drinkbeker (voorzien van naam)
    * Fruithapje (voor de eerste periode als ze wennen aan fruit)
    * Speen/knuffel (voorzien van naam)
    * Speciale voeding bij bijv. allergieën, voorkeur of dieetvoeding.
    * In de zomer eventueel een hoedje/petje, zwemkleding en zwemluiers (2 stuks).
    * In de winter handschoenen, sjaal en muts.
    * Oppasboekje waarin iedere keer een stukje word geschreven over de belevenissen van uw kind.
    Indien u niet zelf een boekje heeft krijgt het kindje van mij een schrift. (Mocht de dagindeling/gewoontes van uw kind veranderen, schrijf dit dan ook in het oppasboekje zodat ik op de hoogte blijf van alle veranderingen)

    U mag speelgoed van thuis meegeven aan uw kind, dit is echter geheel voor eigen risico. Mocht dit speelgoed kwijtraken of stuk gaan, dan kunnen wij daar niet aansprakelijk voor gesteld worden.

    Het is mogelijk om luiers, billendoekjes, zalfjes en kleding op locatie te laten liggen. Ieder kind heeft hiervoor zijn eigen mandje waarin alles bewaard wordt. Ik geef tijdig door als er iets op begint te raken.

  10. Tv kijken:
    De kindjes mogen hier in beperkte mate tv kijken. Na een lange dag spelen is dat voor kinderen een vorm van ontspanning. Uiteraard zitten ze er niet lang achter en worden ze nog steeds gestimuleerd om zelf te spelen. Wij hebben als vaste zender Baby tv of Nick. Jr. Dit zodat ik zeker weet dat het voor alle kindjes niet te gewelddadig/spannend is.

  11. Snoepen:
    Snoep geven wij de kinderen hier in principe niet.
    Met speciale gelegenheden (feest- en verjaardagen) krijgen ze iets toepasselijk zoals bijvoorbeeld chocolade eitjes met Pasen en wat kruidnootjes met Sinterklaas. Wilt u met de verjaardag van uw kind trakteren kies dan bijvoorbeeld voor een klein speeltje of iets wat mee naar huis kan zodat vraagouders zelf kunnen beslissen wanneer ze het hun kind geven.

    Op alle andere dagen krijgen ze als tussendoortje fruit en verantwoorde snacks zoals soepstengel, rijstwafel, cracker, rozijntjes, komkommer, snoeptomaatjes en af en toe een kinderkoekje.

  12. Voeding:

    De gastouder verzorgt de maaltijden voor het kind. De volgende maaltijden worden tijdens de opvang naar behoefte aangeboden: ontbijt, lunch en tussendoor De kosten hiervan zijn inbegrepen in het betaalde uurtarief. De kosten voor een avondmaaltijd bedraagt €1,25 per maaltijd voor kinderen tot de 4 jaar.

    's Avonds mee-eten tijdens de warme maaltijd is mogelijk. Dit dient op de opvangdag zelf voor 10.00 's morgens doorgegeven te worden. Aardappels, groente en vlees zijn niet bij de prijs inbegrepen. De warme maaltijd wordt om 17.30 opgediend. 

  13. Wijzigingen:
    Structurele wijzigingen dienen 2 maanden van te voren worden aangevraagd en er zal in de meeste gevallen ook een nieuw contract of een aanvulling op de opvangovereenkomst worden gemaakt.

  14. Wennen:
    Kinderen hebben vaak tijd nodig om te wennen aan een nieuwe omgeving en nieuwe personen. Voor u als vraagouders kan het soms moeilijk zijn om uw kindje voor het eerst naar de opvang te brengen. Uw kindje kan kosteloos 2x 2 uur in overleg komen wennen voorafgaand aan de start van de opvang.

  15. Extra opvang

    Extra opvang kan aangevraagd worden minimaal 1 week van te voren. Plaatsing kan dan alleen plaatsvinden indien dit mogelijk is.

  16. Vervoer

    Ik ben in het bezit van een rijbewijs, hiervoor wordt voor aanvang van de opvang een formulier ondertekend waarop u toestemming geeft over het vervoeren van uw kind. Ik heb goedgekeurde kinderstoelen voor iedere leeftijd om uw kind veilig te vervoeren. Indien er kosten verbonden zijn aan uitstapjes, zijn de kosten voor mij.
    Ik onderneem zoveel mogelijk lopend indien het weer het toelaat. Ik ben in het bezit van een vierlingwagen, waarin de kinderen comfortabel kunnen zitten.

  17. (Huis)dieren

    Ik laat de kinderen niet alleen bij onze katten. Onze katten zijn over het algemeen buiten, drink/eet bak bevindt zich ook buiten, deze is niet alleen toegankelijk voor de kinderen. De katten hebben wel toegang tot de begane grond van ons huis. De katten worden tijdig ontwormd en gevaccineerd.

  18. Gebruik van foto’s

    Gastouderopvang 't Speelmaatje heeft een eigen Facebook-pagina en website. Hiervoor gebruik ik foto's en filmpjes die gemaakt zijn tijdens de opvang. Voordat er gestart wordt met de opvang van uw kind(eren) kunt u een toestemmingsformulier ondertekenen, waarop u aan kan geven of u wel of geen toestemming geeft voor het gebruik van foto's en filmpjes waar uw kind(eren) op staan.

  19. Dagindeling

    Ik bied opvang met als basis de 3 R-en; Rust, Reinheid en Regelmaat. Dit doe ik onder meer door vaste eetmomenten in de dag te brengen.
    ’s Ochtends eten we gezamenlijk fruit rond 9:30/10:00 uur. Rond 12:00 uur eten we gezamenlijk de broodmaaltijd. Na de lunch gaan de kinderen die tussen de middag slapen naar bed. Als een kind wakker word krijgt het kind nog een stuk fruit of gezond tussendoortje. Ik kijk goed naar het individuele kind en speel in op zijn/haar behoeften. Voor de jongere kinderen kan van bovenstaande tijden afgeweken worden.

    Ik werk met zelf ontworpen thema's die elke 4/5 weken zullen veranderen, met daar tussen 1/2 weken rust. Uiteraard blijft er ook voldoende gelegenheid om vrij te spelen en is er ruimte voor de eigen fantasie van de kinderen.

  20. Opzeggen

    Indien u de opvang wilt beëindigen, dient dit schriftelijk te geschieden met inachtneming van een opzegtermijn van één maand. Deze termijn geldt voor zowel de gastouder als voor de vraagouder.

  21. Betalingsverplichting:
    Indien u uw betalingsverplichting niet nakomt, dat wil zeggen een betalingsachterstand heeft van 1 maand of meer, zal de opvang per direct gestopt worden. U blijft betalingsplicht houden over de openstaande facturen. Wanneer u de betaling niet voldoet binnen de vastgestelde termijnen, is de gastouder genoodzaakt om een incassobureau in te zetten, waarvan de gemaakte incassokosten voor rekening van de vraagouders zijn.

    Ondertekening: Ouder/verzorger

    Naam:
    Datum:
    Handtekening: